קצת על קבלת החלטות והוצאה לפועל ....
"מי יודע מדוע ולמה, לובשת הזברה פיג'מה?"
ממש כמו הזברה שחשבה וחשבה עד מוצאי שבת ובסוף נשארה בפיג'מה... לכולנו לפעמים קשה לקבל החלטה
קורה גם שלאחר קבלת ההחלטה, אנחנו דוחים ודוחים ומתקשים ליישם ולהוציא אל הפועל, לפעמים אף עד שההחלטה כבר הופכת ללא רלוונטית ויורדת מהפרק. לעיתים כתוצאה מההשתהות הזו, אנחנו מפספסים הזדמנויות חשובות, ואף מרגישים החמצה.
יש החלטות שאנחנו מקבלים מהבטן ולא מהססים לרגע. אבל יש את ההחלטות שאנחנו מתעכבים עליהן ולא יודעים מהיכן להתחיל.
אז איך מתמודדים עם זה?
אציע מספר צעדים חשובים לדרך:
קבלת החלטות - איך עושים את זה?
צורך ומטרה
בנקודה הזו עלינו לנתח את הצורך ולהגדיר את המטרה. מה אני מצפה? מה חשוב לי שיקרה לאחר קבלת ההחלטה? לאן אני מכוון? כשהנושא חשוב לנו מספיק, נבין כי עלינו לצאת לדרך, צעד אחד בכל פעם.
זמנים
עלינו להגדיר מועד לקבלת ההחלטה. גם אם נצטרך לדחות מעט בהמשך, כבר יש לנו כיוון.
חלופות והשלכות
בשלב זה עלינו לבחון את החלופות העומדות בפנינו ביסודיות, בעזרת כל דרך אפשרית: אפשר להתייעץ עם העובדים שלנו, העוסקים במלאכה, במידה והנושא רלוונטי להתנהלות שלהם. מפליא בכל פעם מחדש לגלות כמה רעיונות צוות אחד יכול להעלות, וכמה יצירתיים פרקטיים ומדויקים הם עשויים להיות. אפשר גם להתייעץ עם גורם מקצועי רלוונטי לתחום הנידון, מומחה חיצוני בתחום, מנהלים ישירים, או עם גורם אחר המכיר היטב אתכם ואת מכלול מרכיבי ההחלטה (הצוות, התהליך, הצורך וכד').
עלות מול תועלת
לכל חלופה עלינו לחשוב מה המחיר, ומה התועלת שהיא מביאה עימה. נסיר מראש חלופות שהמחיר שלהן גבוה בעינינו ובעיני מקבלי ההחלטות בארגון.
הקול הפנימי
אל מול החלופות והשלכותיהן, עלינו לעצור רגע ולהקשיב לקול הפנימי שלנו. נבחר את החלופה שנראית לנו כמתאימה ומדויקת ביותר לצורך שלנו, לאנשים שלנו, ולמי שאנחנו.
קיבלנו החלטה? מצוין!
איך מוציאים לפועל?
ראשית, כשההחלטה נעשית לאחר חשיבה שקולה, אנחנו שלמים איתה יותר, וקל לנו לצאת לדרך. אם עדיין קשה, עלינו לחזור לשלב החמישי. כשההחלטה נכונה, נרגיש הקלה או הבנה.
אז יוצאים לדרך...
פירוק לגורמים
במידה ומדובר במשימה גדולה, או החלטה משמעותית – עלינו לפרק אותה למשימות קטנות ואף תתי משימות אם צריך, ולבנות תכנית מפורטת ומתוזמנת לביצוע.
דד ליין
נקבע מועד לביצוע, תוך התחשבות בהכנות הנדרשות.
גיוס
ניזכר שוב בסעיף הראשון – הצורך והמטרה. בשלב זה עלינו לערוך פגישה עם כל הנוגעים בדבר, אפילו אם זה רק אנחנו, להחלטה שלנו, למה היא חשובה לנו, ונבקש מכולם או מעצמנו להתמקד במשימה, ולהוציא את התכנית שלנו אל הפועל. נדגיש את חשיבותה ומשמעותה. נציין את הזמנים ונפרט את התהליך הנדרש במידה ויש.
תזכורות
נציין ביומן תזכורות רלוונטיות לכל הנוגעים בדבר. בנוסף במהלך הדרך נזכור לבדוק את הדופק- להתקשר, לגשת, לשלוח מייל ובכך לתזכר את הגורמים הנוספים האחראיים להוצאת המשימה לפועל ולאתר נקודות מעכבות.
בשלב האחרון והחשוב ביותר- מפסיקים לדחות ומתחילים לעשות!
הסיפוק ותחושת ההצלחה יגיעו מיד עם הביצוע, ועימם גם תחושת הערך והמשמעות כשמדובר בהחלטות חשובות ומשמעותיות לנו. יש לכם נושא שחשוב לכם להוציא לפועל? אל תוותרו לעצמכם. החליטו שאתם מחליטים ועושים!
"הדרך להתחיל, היא להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות" וולט דיסני.
רוצים לפתח ולחזק עוד מיומנויות ניהול ושירות? בואו נקבע פגישת היכרות ונצא יחד לדרך משותפת.
Comments